Det er viktig å gjøre det du kan for at dine personopplysninger ikke kommer på avveier. Her får du våre beste tips til å forebygge ID-tyveri.
På internett
- Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente over internett, på telefon eller e-post uten at det er du selv som har initiert det.
- Klikk aldri på lenker i e-post for så å legge inn personinformasjon på siden du kommer til. Skriv heller inn adressen du kjenner fra før.
- Legg aldri igjen personinformasjon hos bedrifter du ikke vet nok om.
- Sikre dine kontoer for e-post og sosiale medier med totrinnspålogging der det er mulig.
- Sjekk om forbindelsen er kryptert når du skal legge inn persondata, som for eksempel kredittkortnummer, navn og e-post adresse. Dette sjekker du ved å trykke oppe i adressefeltet og se om nettadressen begynner med https://.
Hvis den gjør det, er forbindelsen kryptert. Men hvis den begynner med http://, uten “s”, så er forbindelsen ikke kryptert. - Unngå bruk av debetkort. Kredittkort tilbyr vanligvis et visst nivå av beskyttelse mot identitetstyveri og kan begrense summen du vil bli ansvarlig for å betale i forbindelse med et misbruk. Debetkort tilbyr ikke denne beskyttelsen og fungerer slik at beløpet trekkes umiddelbart fra din konto. Det gjør at gjerningspersonen kan tømme bankkontoen din helt før du oppdager noe mistenkelig.
- Ikke la deg lure av svindlere som prøver å få tak i informasjon. Les Forbrukertilsynets tips til hvordan du kan avsløre nettsvindel: https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/netthandel/avslor-nettsvindel
Sikre dine digitale enheter for å forebygge
- Les om hvordan du sikrer datamaskinen din her.
- Les om hvordan du sikrer mobiltelefonen din her.
Fysiske tiltak for å forebygge
- Bruk digitale postbokser og løsninger som Digipost, avtalegiro og e-faktura. Man bør også velge å motta digitale dokumenter dersom dette er mulig. Dette gjør at du i liten grad vil motta post i din fysiske postkasse, med opplysninger som gir stor verdi for en ID-tyv.
- Lås postkassen din for å hindre tyveri av personopplysninger som kommer i posten.
- Riv i stykker eller brenn dokumenter som inneholder personopplysninger. Vurder å kjøpe en makulator.
- Begrens antall kort og personopplysninger i lommebok og vesker.
- Ingen andre enn deg skal kunne endre din postadresse via internett. Les mer hos Posten om dette. Du kan selv sjekke hvilken adresse du står registrert med i Folkeregisteret via norge.no, oppdater kontaktinformasjon.
Faresignaler for ID-tyveri
Vær våken for signaler som tyder på at du er utsatt for ID-tyveri. Det er viktig å oppdage ID-tyveri så raskt som mulig for å begrense skaden.
- Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt.
- Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner.
- Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det.
- Du mottar varsel om adresseendring.
- Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført.
- Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det.
- Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag eller lignende.
- Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner.
Kredittsperre
Sperring av kredittvurdering er beskrevet under «Jeg har blitt utsatt for ID-tyveri». Dette kan også brukes som et forebyggende tiltak, men det krever at du opphever sperren når det er nødvendig, for eksempel hvis du skal opprette et mobilabonnement.
Fant du ikke svar på det du lurte på?
Kontakt oss i NorSIS, vi vil hjelpe deg så godt vi kan.
Kontaktskjemaet finner du her.
Telefon: (+47) 40 00 58 99
E-post: [email protected]
Nb. Husk at du ikke må sende sensitiv informasjon i e-post.
Kilder: Datatilsynet, Norsk Senter for Informasjonssikring, Økokrim, Posten, Finans Norge, Identity Theft Resource Center
Se forøvrig guide fra Politiet. Guide fra Politiet.
Informasjon fra NorSIS er hentet fra flere kilder. NorSIS vurderer informasjon før publisering, men NorSIS kan ikke holdes ansvarlig for skade eller tap som kan oppstå som følge av ukorrekt, manglende eller utilstrekkelig informasjon.