Ta vare på din konto i sosiale medier

Kontokapring, eller «hacket konto», er et utbredt problem og en stor belastning for privatpersoner og bedrifter. Vinteren 2022 og våren 2023 sprer vi derfor budskapet om verdien av å sikre kontoene i sosiale medier.

Kampanjen er et samarbeid mellom Justis- og beredskapsdepartementet, Politiet, NorSIS og Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

Myte: «Virksomhetens kontoer i sosiale medier er ikke så viktige å sikre»

Etter en periode med prøving og feiling, har sosiale medier gradvis blitt en verdifull del av mange virksomheters verktøykasse. Disse verdiene er det mange som ikke tenker på å beskytte på lik linje med andre virksomhetskritiske systemer.

NorSIS

Myte: «Ingen er interessert i min Facebook- eller Instagramkonto!»

Kontokapring, eller «hacket konto» som mange kaller det, har blitt en stor trend den siste tiden. Den som kaprer kontoen din kan lære mye om deg og dine kontakter ved å få tilgang til kontoen din, og kan bruke den til andre kriminelle handlinger. For eksempel å presse deg for penger, eller å lure dine venner eller kolleger.

Myte: «Tungvint å bruke det hver gang jeg skal logge på»

Dette er ikke riktig. I motsetning til nettbanken, holder det å oppgi den ekstra koden første gang du logger deg inn på de fleste sosiale medier og e-posttjenester. Det er først når du logger deg på fra en annen mobil eller en annen nettleser at du må oppgi koden på nytt.

Getty Images/iStockphoto

Myte: «Det er vanskelig å skru på totrinnspålogging»

De aller fleste tjenester tilbyr totrinnspålogging som aktiveres ved hjelp av en autentiseringsapp. Følg våre veiledninger, så går det så lett som en plett!

Kampanjefilmer

«Jeg har mistet alt», «Det tar all min våkne tid å finne ut av det», «Nå sprer hackeren overgrepsbilder av barn på min profil!», «Hackeren ber meg betale 1000 kroner for å få tilbake kontoen. Pliiis hjelp meg!»

I denne kampanjens filmer deler vi konsekvensene av å bli utsatt for kontokapring. Sitatene er hentet fra henvendelser fra fortvilede mennesker som har tatt kontakt med oss gjennom Slettmeg.no.

Undersøkelse: Ser ikke poenget

Det siste året har 30 % av henvendelsene til slettmeg.no kommet fra personer som har opplevd at noen har tatt kontrollen over deres Facebook- eller Instagram-konto. Mange av hendelsene kunne vært unngått om totrinnspålogging hadde vært skrudd på.

En fersk undersøkelse gir innsikt i hvorfor mange velger å ikke gjøre det.

En nasjonal folkeopplysningskampanje med mål om å øke befolkningens og små og mellomstore virksomheters bevissthet og kompetanse til å håndtere svindelforsøk på nett. Politiet, Justis- og beredskapsdepartementet, Nasjonal sikkerhetsmyndighet og NorSIS står bak kampanjen.