En søkemotor som Google, Bing eller Yahoo kan raskt finne frem til treff relevante for det du søker på. Men hva skjer om du finner noe om deg selv eller din bedrift som du ikke ønsker at skal være synlig? Her forklarer vi hvordan du kan få fjernet treff fra en søkemotor.
Denne veiledningen gjelder for søkemotorer, bl.a. Google. Om du ønsker å slette en Google-konto, se denne veiledningen: Slik sletter du en Google-konto.
Hva er en søkemotor?
Søkemotorer er programvare som kan brukes for å søke gjennom andre nettsider etter tekst, bilder, og annet innhold. Dessverre har vi ikke alltid kontroll over hva som legges ut av informasjon om oss selv på nett, som for eksempel ved ID-tyveri. Da kan uønsket informasjon bli spredt rundt på servere over hele verden.
Søkemotorene står ikke selv for noe av innholdet, de brukes bare til å søke gjennom det.
De mest kjente søkemotorene er Google, Yahoo, Bing og mange flere.
Hvordan fjerne et treff i søkemotor?
Den beste og sikreste metoden for å få vekk et treff fra søkemotorer, er ved å få innholdet slettet fra kildesiden, altså nettsiden søkemotoren henter innholdet fra.
Det finnes ikke noe fasitsvar for hvordan dette skal gjøres, fordi fremgangsmåten varierer fra side til side. Se etter en passende veiledning blant våre veiledninger, eller prøv å komme i kontakt med de som driver siden det er snakk om.
Om du ikke finner informasjonen du trenger selv, kan du kontakte oss. Da vil vi trenge konkret informasjon om sidene det er snakk om for å kunne hjelpe deg.
Journalistisk innhold
Dersom du ønsker å få fjernet journalistisk innhold, kan du ta direkte kontakt med nettavisen. Forklar situasjonen og be om at de sletter innholdet. Ønsker de ikke å slette det, kan du be om at de avindekserer innholdet slik at det ikke lenger er synlig i søkemotorer.
Dersom en nettavis ikke ønsker å slette innhold, kan det skyldes innholdets formål og nettavisens rett til ytringsfrihet. Loven om behandling av personopplysninger og ytringsfrihet kan da komme i konflikt. Dersom en nettavis er omfattet av medieansvarsloven, og dersom behandlingen av personopplysninger utelukkende er for journalistiske formål, vil artikkelen kunne bli unntatt personopplysningsloven. Les mer om dette på Datatilsynet sine nettsider.
Dersom man derimot mener at journalistisk innhold bryter med vær-varsom-plakaten, kan man klage saken inn til PFU. Er man usikker, kan man kontakte PFU-sekretariatet for råd.
Noe som er slettet dukker fortsatt opp
Dersom et søketreff har en død lenke, altså en lenke som ikke lenger leder til eksisterende innhold, kan man sende en forespørsel til søkemotoren om å få den fjernet eller oppdatert. Dette gjelder for både tekstsøk og bildesøk.
Retten til å bli glemt
I 2014 kom EU-domstolen med “retten til å bli glemt”, som pålegger søkemotorene å tilby folk en mulighet til å få fjernet treff om seg selv, selv om kilden til treffet fortsatt finnes. Både Google og Bing har implementert egne løsninger for dette:
Informasjon fra NorSIS er hentet fra flere kilder. NorSIS vurderer informasjon før publisering, men NorSIS kan ikke holdes ansvarlig for skade eller tap som kan oppstå som følge av ukorrekt, manglende eller utilstrekkelig informasjon.