Mer enn halvparten av alle nordmenn er usikre på om deres digitalt lagrede personlige data er interessante for andre. Det viser årets utgave av rapporten «Nordmenn og digital sikkerhetskultur».
Personlig lagrede data – våre digitale verdier – omfatter alt fra private bilder og chattefiler i sosiale medier til dokumenter, arbeidsfiler og sensitive helse- og økonomiopplysninger.
– At 52 prosent ikke er sikre på om egne digitale verdier er av interesse for andre, er bekymringsfullt. For kriminelle er dette gull verdt og kan misbrukes til svindel, utpressing eller ID-tyveri. Derfor må private data beskyttes med sterke passord og sikkerhetskopieres jevnlig, sier ansvarlig for NorSIS i NSM, Eivind Reiner-Holm.
Han har ansvaret for rapporten «Nordmenn og digital sikkerhetskultur 2025», som ble offentliggjort under Nasjonal sikkerhetsmåned i oktober. Dette er en del av den nasjonale dugnadsmåneden hvor målet er å gjøre enkeltpersoner, virksomheter og hele Norge tryggere på nett.
For mange har samme passord overalt og sikkerhetskopierer ikke
Ifølge rapporten er det stadig flere, nå 52 prosent, som tar sikkerhetskopi av sine egne digitale verdier. Fortsatt oppgir imidlertid 28 prosent av nordmenn at de ikke har, eller er usikre på om de har sikkerhetskopi av disse.
1 av 5 nordmenn, tilsvarende rundt 900 000, oppgir også at de har samme passord på de fleste av sine digitale tjenester.

– Det er svært risikabelt – både når det gjelder å miste tilgangen til sine digitale minner, men også med tanke på å ha kontroll over sitt eget digitale liv. Kontokapring, det at noen greier å ta over din konto i sosiale medier og utgir seg for å være deg, er faktisk noe som har rammet hundretusener av nordmenn. Det er en stor belastning – både psykisk, men også flere ganger økonomisk, sier Reiner-Holm.
Kontokapring størst problem – mange søker hjelp hos Slettmeg.no
De to siste årene har kontokapring vært den vanligste årsaken til at nordmenn har tatt kontakt med deres kostnadsfrie tjeneste, Slettmeg.no for å få hjelp. Så langt i år gjelder rundt 14 prosent av alle saker denne formen for ID-tyveri.
– Vi har større tillit til meldinger som kommer fra en «venn» enn fra en ukjent avsender. Når en svindler først har kapret kontoen din i sosiale medier, kan de enkelt lokke vennene dine inn i en svindel. Private bilder, videoer og meldinger kan også selges videre eller brukes til utpressing. Dette er bare ett av mange eksempler på hvorfor det er like viktig å sikre dine digitale verdier som de fysiske.
Ifølge årets ID-tyverirapport fra NorSIS i NSM har over 300 000 nordmenn (7 %) over 18 år opplevd at noen har tatt over kontoen deres i sosiale medier.
Slik sikrer du deg mot kontokapring
- Skru på totrinnspålogging – da stopper du uvedkommende selv om passordet ditt blir kjent
- Bruk sterke og unike passord – se her hvordan du lager unike passord du kan huske
- Vær skeptisk til uventede meldinger fra «venner» – ber en «venn» deg klikke på lenker eller dele koder, kan kontoen deres være kapret
- Ikke del personlig info – BankID, passord eller engangskoder skal aldri gis videre. Seriøse aktører ber deg aldri om dette.